onsdag 1 april 2009

Äntligen!


Idag blev det klart. Sverige har numera en könsneutral äktenskapslag, vilket ju betyder att två personer som älskar varandra kan gifta sig, vare sig de råkar vara av samma kön eller inte. Däremot ogillar jag ordet homoäktenskap som de använder i artikeln. Äktenskap är väl äktenskap liksom. Eller ska vi också säga att en man och en kvinna ingår heteroäktenskap? Hur som helst, från och med den 1 maj i år är alltså jag och min fru jämställda med alla där ute som ingått "heteroäktenskap," vi behöver inte längre säga att vi har "ingått partnerskap." Inte för att vi någonsin har sagt att vi har gjort det - vi har förstås sagt att vi har gift oss, det är ju liksom det vi har gjort, enligt oss, MEN från och med den första maj slipper vi få följande frågor:

"Jag har hört att ni tänker ingå partnerskap" (välmenande, politiskt korrekt släkting)

"Är ni registrerade?" (läkare, jag blev själv helt förvirrad och undrade om det var menat att vi skulle registrera oss i något medicinskt register)

"Vad heter din... eehhh... partner?" (alla möjliga)

"Vad är partner?" (äldsta syskonbarnet till sin farmor mitt under vigseln i stadshuset, det hörs t.o.m. på bröllopsvideon, stackarn hade ju fått höra att hennes fasters flickvän/sambo nu skulle bli fru)

MEN, nu är det snart över! Fast tydligen måste vi anmäla om vi vill att vårt partnerskap ska övergå till äktenskap ELLER genomgå en ny vigsel! Hmm..... kanske kunde va nåt?

Det bästa av allt är att det inte ens är ett aprilskämt! Undrar om de skojade till det i riksdagen idag? Göran Hägglund kanske talade sig varm FÖR en könsneutral äktenskapslag för att sedan tillägga: april, april, era dumma sillar!

Inga kommentarer: