onsdag 22 april 2009

Snart är det sommar, sol, koskit i hagen... och Pride

Årets tema är "hetero," eller mer bestämt hur samhällets heteronormativitet påverkar vardagen för homo-, bisexuella och transpersoner. Låter bra tycker jag. Att normen, den oskrivna regeln, är att alla är/ska vara hetero sitter så djupt att till och med jag sällan tänker på hur ofta jag egentligen gör något som jag inte skulle göra om jag var hetero. Som till exempel att jag och K inte håller varandra i handen i alla sammanhang som vi kanske skulle ha gjort om vi var kille/tjej istället. Eller att vi väldigt sällan pussas offentligt. Visst gör inte alla heteropar det heller, men vi gör det ju inte JUST FÖR att vi inte orkar med att folk stirrar. På så vis bidrar jag ju själv till att förstärka heteronormen istället för tvärtom. Så får folk fortsätta att tro att de flesta människor är nog hetero i alla fall. Skitdumt. Det är därför det är så viktigt att vara öppen tror jag, men inte alltid så lätt. Tja, jag kanske inte pussas på stan men de flesta av eleverna på jobbet vet ju i alla fall att jag inte är hetero och det är nog bra ändå.

Inga kommentarer: