söndag 17 maj 2009

Syttende maj

Med norsk ESC-vinst och allt. Kul! K gillade Norge igår, själv var jag för upptagen med att leta upp gamla ESC-bidrag. Att det råkade bli två norska var faktiskt en ren slump. Jag kanske är synsk? Firar Norge med att lägga ut ännu en gammal favorit (jag är inte som andra, jag vet). Den här går jag fortfarande och nynnar på ibland, särskilt om jag råkar vara i Berlin och K har alltid skrattat gott åt mig och undrat var jag får alla konstiga låtar ifrån. 1990 var ett historiskt år, bara några månader efter Berlinmurens fall i november 1989. Norge sjöng om detta, Tysklands bidrag hette "Frei zu leben - fri att leva" (vilket fick även mitt 13-åriga jag att börja lipa - äntligen kunde alla mina tyska släktingar träffas och snart skulle de bo i samma land igen) och Italiens sjöng "insieme - unite, unite Europe."

3 kommentarer:

Björnen sa...

Insieme! Hade nästan glömt bort den, fy fan vad bra schlagerhit :)

Björnen sa...

/ Jenny

Fröken H sa...

Ja, det var grejer det!