tisdag 29 juni 2010

"Det syns ju att det är en grabb"

Citat okänd äldre dam på stan. Nu är ju Liten en grabb för all del, men ser han verkligen ut som en? Jag trodde han såg ut som en bebis jag. För jag bar ju inte runt på honom naken på stan utan i stassen ovan. Hade hon sagt likadant om Liten hade varit en flicka? Vi trodde kläderna var hyfsat neutrala, men tydligen är neutralt=pojke. Flickor måste visst alltid bära rosa eller lila alternativt vara dekorerade med rosetter, volanger eller blommor för att man ska förstå att de är flickor. Som i seriefigurvärlden där små nalle- och ankflickor alltid måste ha en rosett i håret för att man ska förstå.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, sånt där retar oss (min sambo och jag) till vansinne. Förstår att du reagerade!

I vår kommun har man infört ett nytt system på BVC. De har rosa mappar för flickor och blå mappar för pojkar. Det är alltså inte något kvarlegat utan de har infört det NU. Det är så att man blir mörkrädd.

/Loviz (på FL)

Anonym sa...

Jag tillkallade genast en oberoende testpanel bestående av svärmor Gun och vännen Marie.

Marie (fick se bara ansiktet på Liten): 'Det är en kille!' sedan när hon fick se kläderna 'nej jag ändrar mig, det är en tjej'

Gun: 'Omöjligt att säga' sedan (efter lite press) 'jomen det är nog en tjej..?'

Resultat av denna högst vetenskapliga studie: Förvirringen är total. Bra jobbat girls!

/Cia

Anna (lila neon) sa...

Ja antagligen betyder neutralt att det är en pojke. Jag klär min tjej i neutrala kläder för det mesta och nästan alla tror att det är en kille. Kan inte tjejer ha blått på sig eller? Jag tokvägrar att klä henne i rosa ryschpysch. Ryser så fort jag ser sånt.

Fröken H sa...

Loviz: Jag blir nästan full i skratt... Hade de inte annat att lägga pengarna på än att köpa nya (med förlegat könstänk) mappar?!

Cia: Hihi *nöjd*

Anna: Ja, då var det som jag misstänkte då! Vi hade ju tänkt ha samma kläder till en eventuell dotter i framtiden. Ryschpysch går bort! Måste ALLA kläder på "flicksidan" ha puffärm och volanger?!

Kronärtskocka sa...

Jag förstår inte hur det ska kunna synas även om vi också fått kommentarer om att det syns vilket kön barnet har. Jag ser inte, eller det tror jag iaf inte att jag gör. Det är sällan man möter ett barn utan att man under de första minuterna får höra vilket kön det har...

Jag blir också mörkrädd när jag inser att i de stora klädkedjornas värld är uppdelat i pojk och flick från stl 86 typ. Känns så tidigt! Kan vi inte bara få ha ett barn länge till!

presens sa...

Japp, neutralt=pojke.

Fast jag börjar komma fram till att det inte är så mycket färgen det handlar om, utan mönster. Volang och puffärm och rynk är flickigt, rent och avskalat är pojkigt.

Men de flickföräldrar jag känner som är väldigt noga med att det är just en flicka de har, de är också väldigt noga med att markera det via kläderna.

För övrigt tycker jag att de blå och rosa mapparna låter som ett ytterst dåligt skämt. Varför, liksom? Jag tyckte att det var illa nog på neo när alla barnen fick ett pappershjärta på sin säng. Blått för pojke, rosa för flicka, med namnet på och födelsedatum.

presens sa...

Och så undrar jag varför folk blir så till sig och så generade. Säger de "han" om min dotter så rättar jag inte, men frågar de om det är en kille, eller vad han heter, så ljuger jag ju inte. Och då blir de ofta så generade och ber så hemskt mycket om ursäkt. Är det en förolämpning?

Fröken H sa...

Kronärtskocka: Nej, jag fattar inte heller hur det skulle kunna synas! Och uppdelningen gör mig galen! Tycker att den kan vara rätt illa redan innan stl 86, efter vågar jag inte ens tänka på!

Presens: ja, det är nog sant. Det är framför allt det där med rynkigt, puff och volang. (Hua).

Rosa och blå pappershjärtan minsann! Härligt! ;)

Ja, visst är det fånigt att folk blir generade? Inte blir jag förolämpad om folk tror att Liten är en flicka heller!

~Johanna~ sa...

Min son hade en rosa tröja som bebis. En mamma på öppna förskolan fråga om jag inte va rädd för att han skulle bli gay. ;-)

Fröken H sa...

Johanna: Hahaha, jag saknar ord!