tisdag 24 maj 2011

"Det är min kollega som har hand om er ... eeh.... ni som är gifta med varandra... eeh tjejerna"

Gårdagens skratt. Kvinnan på stadsdelsförvaltningen förklarade att hon "hade hand om de enkla samboparen" (deras faderskapsutredningar alltså) och att det var hennes kollega som hade hand om oss andra. Inte hjälpte jag henne ett dugg på traven heller när jag märkte att hon inte visste vad hon skulle kalla oss. Jag var alldeles för nyfiken på vad hon skulle klämma ur sig, och det var mödan värt. Efteråt tyckte jag lite synd om henne och övervägde nästan att ringa upp och föreslå olika ord hon kan använda: lesbiska (helt ok ord, vi blir inte förolämpade), samkönade par (neutralt och lite byråkratiskt), tjejpar (lite mer informellt), homosexuella par (samma här, man får använda ordet...).

6 kommentarer:

Kronärtskocka sa...

Eller rakt och öppet: flatpar!
Vården här säger samkönade par.
Men ibland är det fascinerade hur osäkra folk blir, för oss är det ju självklart att vi är ihop så det är ju inget att krångla kring...

Fröken H sa...

Just det! Flatpar! Den glömde jag! :)

Marlene (Fd Ensamma Mamman) sa...

Men asså! Hur svårt kan det vara att säga att "detta är XXX som har hand om ert ÄRENDE". Så säger man ju när det handlar ok heteropar. Jag fattar inte vad det är som är så svårt! Gahhhhhhhhh :-S

Fröken H sa...

Marlene: Ja, det hade ju varit enklast, helt klart! :) Hon ville väl beskriva hur de hade delat upp arbetsuppgifterna kan tänka...

Andrea sa...

Jag har varit ute på VFU i maj och då det uppstod en "Du ska brinna i helvetet" - situation diskuterade jag med min LLU hur de hanterade liknande situationer etc. Jag fick svaret; "Det finns ju böcker som handlar om...ja, det har ju kommit en hel del böcker det sista om... både om..ja både med pappor och mammor. Jag har inte själv läst några böcker om....ja...men de finns det vet jag." och sedan fortsatte det i samma stil några minuter. Liksom du väntade jag spänt på vilket ord hon skulle använda, men här var det en talande tystnad som gällde.

Fröken H sa...

Andrea: "Du ska brinna i helvet-situation"? Vågar man ens fråga?

Men talande tystnad är nog bland det värsta. Att det kan vara SÅ onämnbart...