tisdag 15 september 2009

Ut ur garderoben - igen. Del 2

Idag har jag ännu en gång fått uppleva hur 12-åringar kan prata öronen av en under en längre promenad. Det resulterade i följande komma-ut-samtal:

Elev: Bor du ensam?
Jag: Nej.
Elev: Vem bor du med?
Jag: Min sambo (ok. jag erkänner. jag hade tänkt slingra mig ur det där komma-ut-samtalet och spara det till ett senare tillfälle...)
Elev: Vad heter han?
Jag: (tänker att det är fult att ljuga) Det är en hon och hon heter K.
Elev: Jaha. Vad jobbar hon med?
(frågor och svar om min frus jobb)
Elev: Min kusins pojkväns brorsas kompis (eller hur det nu var) är bög.
Jag: Jaha. Så kan det vara.
Elev: Vad är en sambo?
Jag: (ignorerar det faktum att K inte alls är min sambo längre) det är någon man bor ihop med.
Elev: Är man ihop då?
Jag: Jo, oftast, men man kan ju vara sambo med en kompis.
Elev: Är din sambo din kompis?
Jag: Nej (eller jo, det är ju vi förstås också men man ska inte komplicera saker), vi är ihop.
Elev: Är du lesbisk?
Jag: Ja.
Elev: Jag har aldrig känt någon sån förut.
(Därefter följde ett samtal om huruvida homosexuella kan skaffa barn eller inte som resulterade i ett önskemål om jag och K skulle adoptera en 12-åring från ett visst bestämt land för det skulle bli en cool kompis. Efter detta återgick samtalet till dataspel).

2 kommentarer:

Mika sa...

Haha :-) Ibland är nyfikna barn bara för jobbiga ;-)

Fröken H sa...

Ja, de kan ju vara det... Som tur är ganska söta också. :)